Debio Markeds forpliktelser i Nasjonal ressursgruppe
- Publisert
- Oppdatert
Som en del av den nye økologistrategien som regjeringen lanserte i april, behørig omtalt i Debios nyeste magasin, skulle alle medlemmene i Nasjonal Ressursgruppe skrive under på en intensjonsavtale. Målet er at aktørene kan «formulere egne ambisjoner og forpliktelser som bidrag til å nå målet om 10 pst. økologisk jordbruksareal og økt omsetning av økologisk mat og drikke innen 2032», slik det er formulert i strategien.
9. desember ble intensjonsavtalen signert.
Dette er våre forpliktelser:
Debio Marked
- Debio Marked skal styrke kjennskap og kunnskap om økologisk matproduksjon hos forbrukere og virksomheter i Norge.
- Debio Marked skal motivere flere virksomheter til å bli sertifisert, og til å bruke Ø-merket som et markedsføringsverktøy.
- Debio Marked skal delta aktivt i og initiere samarbeid som styrker engasjementet for norsk økologisk mat.
- Debio Marked skal dele markeds- og forbrukerinnsikt og videreutvikle samarbeidsarenaen for markedsaktører som satser på økologiske produkter.
- Debio Marked skal utvikle markedsføringsmateriell og gjennomføre årlige markedskampanjer med mål om å gjøre det enkelt å velge økologisk, enten man er produsent eller forbruker.
Matvalget
- Matvalget skal videreføre den grundige og virkningsfulle veiledningstjenesten for storkjøkken
- Matvalget skal veilede og sikre at minst 7 fylkeskommunale, 7 kommunale og 2 statlige virksomheter har fastsatt mål om økologiandel.
- Matvalget skal i våre oppdrag tilrettelegge for tverrsektorielt samarbeid, og stille krav om minimum 15 % økologiske innkjøp i samarbeidsavtalene som inngås og det skal dokumenteres på andel av innkjøp på økologisk og lokal andel.
- Matvalget skal aktivt delta i og initiere samarbeid som øker økologisk og lokal andel råvarer for mat i offentlig sektor.
Mer om intensjonsavtalen og forpliktelsene til de andre medlemmene i Nasjonal ressursgruppe, finner du her.
Foto: Landbruks- og matdepartementet